Uw zekerheid dat élk talent tot zijn recht komt.

Jobs veranderen, verdwijnen en nieuwe jobs ontstaan. Denk maar aan de digitalisering, robotisering en de groene transitie. Innovatie en opleiding zijn éénzelfde kant van de medaille. Een onderneming kan maar verduurzamen, vergroenen, innoveren… wanneer de medewerkers mee zijn (en blijven).

 In die snel veranderende wereld is het cruciaal:

>> dat we blijven investeren in de grote groep van jongeren die vandaag ongekwalificeerd uitstromen;

>> dat dat we jongeren (en hun ouders) overtuigen dat ze bij hun studiekeuze niet noodzakelijk hoog maar vooral juist moeten mikken;

>>  dat we levenslang leren met de paplepel meegeven. 

Onze arbeidsmarkt kreunt onder een tekort aan technisch geschoolde profielen. Maar liefst de helft in de top-10 van knelpuntberoepen op de lijst van VDAB is gelinkt aan technische beroepen. Werkgevers moeten open staan en investeren in talenten die misschien op het eerste zicht niet de perfecte match zijn met de competenties die ze zoeken.

Vandaag volgt 1 op de 5 volwassenen tussen 25-64 jaar een opleiding in Vlaanderen. Dat is écht te weinig. Eigenlijk zou iedereen moeten kunnen leren, op alle leeftijden, in elke fase van je leven. Om mensen aan de slag te krijgen, moeten we vertrekken van de talenten van mensen en die constant aansterken. Dat is het lerend Vlaanderen waar we naartoe moeten.

Er is vandaag een (te) grote groep van jongeren die de schoolbanken ongekwalificeerd verlaat (recentste cijfers: 14% van de leerlingen verlaten het SO zonder diploma). Het behalen van een diploma is echter essentieel en blijft de beste garantie op het uitbouwen van een kwaliteitsvolle en duurzame loopbaan. Jongeren (en hun ouders) moeten niet hoog, maar vooral juist mikken. Een studiekeuze op basis van eigen interesses, dromen en competenties is nog altijd het meest waardevol. De krapte op de arbeidsmarkt biedt vandaag kansen voor élk talent.

Meer dan ooit zetten we in op de combinatie tussen leren op de schoolbanken en leren op de werkvloer. De werkvloer moet immers de grootste school van Vlaanderen worden. We doen dit in het onderwijs (duaal leren), maar ook voor jongeren die zonder een diploma de schoolbanken verlaten (leerjobs).

Ik wil alle Vlamingen de kans bieden ondernemend te zijn, ook die Vlamingen die dat vandaag niet kunnen. Het Individueel Maatwerk is een belangrijk instrument omdat we mensen met een arbeidsbeperking hiermee alle kansen geven om in elke werkomgeving aan de slag te gaan met de nodige ondersteuning. Met het individueel maatwerk maken we dat mogelijk, voor iedereen. Aangepast werk, op maat van elk uniek individu, met zijn eigen rugzak en zijn eigen drempels, met de juiste begeleiding en de juiste aanpassingen: zo vindt iedereen een plek waar hij of zij zijn talent echt kan ontplooien op een écht inclusieve arbeidsmarkt.