Masterplan Kanne: Verduurzamen en vergroten bereikbaarheid van onze kernen

Met een forse hap grond vanuit een graafmachine mocht ik de werken van de eerste fase van het Masterplan Kanne laten beginnen. Het masterplan wil leefbaarheid voor de inwoners van Kanne verzoenen met de vrijetijdseconomie. Er komt dan ook wat af op Kanne. Zo zijn er de tot de verbeelding sprekende toeristische hefboomprojecten zoals Fietsen onder de Grond, de geplande hangbrug een kilometer zuidwaarts tussen Eben-Emael en Caestert en de verdere ontwikkeling van Hoeve Caestert. En dan heb je nog sowieso Château de Neercanne, het wandelparadijs en landschappelijk schoon van de Sint-Pietersberg met daarachter nog eens het immer lonkende, mooie Maastricht. Dat is heel wat voor de toerist. Maar ook voor de Kannenaar die zich zorgen maakt of al die “horden toeristen” onder meer niet hun parkeerplaatsen inpikken.

Kanne heeft een enorm toeristisch potentieel met onder andere de mergelgrotten en de ligging nabij Maastricht. Het is de ambitie van het gemeentebestuur om dit project aan te grijpen en te gebruiken als katalysator voor de verdere strategische ontwikkeling op gebied van toerisme en lokale economie. Het gemeentebestuur van Riemst zet in op een gerichte spreiding over de verschillende deelgemeenten, partnerships en cross-overs met ondernemers en bedrijven, maar ook op ondersteunende maatregelen voor een gastvrije en competitieve bezoekerseconomie.

Een belangrijk aandeel van die toeristen zal Kanne als uitvalsbasis hebben. Het dorp vormt nu reeds een fietsknooppunt en een toeristische trekpleister dankzij de nabijheid van de mergelgrotten en haar ligging aan de Jeker en het Albertkanaal.

Het gemeentebestuur onder leiding van burgemeester Mark Vos wil daarom bijzondere inspanningen leveren om de uitdagingen die gepaard gaan met meer bezoekers om te buigen in kansen tot het verhogen van de leefbaarheid en het behoud van het draagvlak van de inwoners.

In kader van het Masterplan Kanne wordt parkeren buiten de dorpskern vergemakkelijkt, een autoluw en op beleving gericht dorpshart gecreëerd en duurzame mobiliteit gefaciliteerd.

Vorige
Vorige

cd&v vraagt in Brussel aandacht voor wat écht telt in élke provincie: “Wij zijn de enige zekerheid dat gáns Vlaanderen gehoord wordt”

Volgende
Volgende

Relanceplan Vlaamse Veerkracht: gloednieuwe waterstof labo-faciliteiten EnergyVille