Vlaamse Regering bevestigt: geen verdere verstrenging van lage-emissiezones (LEZ)
De Vlaamse Regering heeft vandaag het besluit definitief goedgekeurd dat de geplande verstrengingen van de LEZ in Antwerpen en Gent schrapt. Dat betekent dat de strengere toegangsvoorwaarden die normaal in 2026 en 2028 zouden ingaan, niet worden doorgevoerd. Euro 5-dieselwagens krijgen dus ook na 1 januari 2026 toegang tot beide steden.
De Vlaamse Regering zal tweejaarlijkse evaluaties van de luchtkwaliteit in het kader van het Luchtbeleidsplan uitvoeren. De eerste evaluatie volgt in 2027. Op basis daarvan kan de Vlaamse Regering bijkomende maatregelen nemen indien dat nodig blijkt om de toekomstige, strengere Europese luchtkwaliteitsnormen te halen. Als de evolutie gunstig blijft, kan het LEZ-kader op termijn zelfs worden afgebouwd.
“We hebben in Antwerpen en Gent al een enorme vooruitgang geboekt inzake luchtkwaliteit, dankzij schonere wagens, een snelle elektrificatie en specifieke lokale maatregelen,” zegt Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns. “Omdat de huidige normen overal gehaald worden, is een extra verstrenging van de LEZ vandaag niet noodzakelijk. We bieden bewoners en bezoekers duidelijkheid en stabiliteit, maar blijven tegelijk alert. Als de evaluatie in 2027 zou aantonen bijkomende maatregelen nodig zijn, dan zal dat ook worden besproken binnen de Vlaamse Regering. Zo blijven we de gezondheid bewaken én werken we samen met de steden aan haalbare oplossingen.”
Luchtkwaliteit sterk verbeterd, maar nieuwe normen in 2030 vragen waakzaamheid
Uit de meest recente metingen blijkt dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen de voorbije jaren sterk verbeterd is. In Antwerpen en Gent liggen de concentraties stikstofdioxide (NO2) en fijnstof nu overal onder de huidige grenswaarden.
Tegelijk worden vanaf 2030 strengere Europese normen van kracht. Daarom zal de Vlaamse Regering in 2027 en 2029 evalueren of bijkomende maatregelen nodig zijn. Die kunnen gaan van gerichte lokale ingrepen of algemene Vlaamse maatregelen t. De Vlaamse Regering bekijkt dit in overleg met Antwerpen en Gent.
Meer autonomie voor lokale besturen
Het besluit bevestigt dat lokale besturen zelf bepalen welke voertuigen een individuele toelating krijgen om toch in de LEZ te rijden. Steden kunnen daarbij rekening houden met de financiële draagkracht van de eigenaar van het voertuig.
De mogelijkheid om tot 12 dagpassen per jaar te kopen blijft ook behouden.
Breder pakket maatregelen richting 2030
De Vlaamse Regering zet ook in op aanvullende maatregelen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren, zoals onder meer:
de verdere elektrificatie van het voertuigenpark
zero-emissiebussen van De Lijn
emissiemetingen via remote sensing om voertuigen met onreglementair hoge uitstoot op te sporen
lokale maatregelen rond verkeerscirculatie, modal shift en emissievrije stadsdistributie
Minister Brouns besluit: “LEZ is maar één instrument. We zorgen ervoor dat de bescherming van de luchtkwaliteit correct en haalbaar blijft, en combineren onze inspanningen met andere maatregelen die voor gezonde lucht zorgen zonder onnodige druk op bewoners en bezoekers van onze steden te zetten.”
